Pinnen in Natal |
|
Door: Ilse - Gast
Datum: 05-09-2007 16:02:12 | | Ik heb begrepen dat pinnen in de hoofdstraat van Natal niet echt veilig is. Wanneer je daar pint zou je pas worden gekopieerd en daardoor zou je de dupe kunnen worden van een leeg geroofde bankrekening. Wie weet hier meer over? Of wie heeft tips waar je het beste kunt pinnen, of waar je op moet letten. |
|
Door: Langslaper - Gast
Datum: 06-09-2007 04:48:48 | | Het beste kun je pinnen in de Praia Shopping of in Cidade Jardim.
Beiden liggen vlak bij Ponta Negra.
Praia Shopping staan een aantal automaten midden in de shopping, maar hier kun je gewoon veilig pinnen.
Hetzelfde geldt voor Shopping Cidade Jardim, een stuk verderop. In deze shopping ook een aantal automaten en verder een bank (HSBC) waarbinnen je kunt pinnen. Vlak daarnaast heb je de supermarkt Bom Preço (Hiper, voorheen van AH), ook daar veilige pin automaten).
Voor genoemde lokaties zijn geen problemen geweest met het klonen van kaarten.
Inderdaad wel in de "hoofdstraat" van Natal (je bedoelt waarschijnlijk de boulevard van Ponta Negra).
Waar je op moet letten? Wel minimaal dezelfde oplettendheid als in Nederland. Verder na het pinnen het geld beter zo snel als mogelijk op een veilige plek bewaren (bijv. kluis in hotel).
Verder is het beter om overdag te pinnen. Ten eerste is dit veiliger en ten tweede ben je na x uur 's-avonds beperkt in het opname bedrag.
Klonen van kaarten komt met name voor in restaurants, tankstations etc.. met creditcards. Het is altijd beter om met contant geld te betalen.
Een paar weken geleden is overigens een groep opgepakt die verantwoordelijk was voor het klonen, maar dit betrof met name bankpassen van Braziliaanse banken.
Een ander alternatief, zoals door vele anderen reeds aangeven op diverse fora, is het weghalen van je saldo op je rc en het bedrag op je spaarrekening zetten. Dan voordat je wilt gaan pinnen het gewenste bedrag middels internet op je rc zetten.
Op deze wijze is het niet mogelijk om tijdens je verblijf in Natal (of waar dan ook in Brazilie) met een geplunderde geconfronteerd te worden.
Als je weer terug bent in Nederland en nadien worden er opnamen gepleegd in Brazilie, dan is het eenvoudig aan te tonen dat niet jij, maar iemand met een gekloonde pas aan het jatten is. In dat geval zal de bank zich daar verantwoordelijk voor stellen.
|
|
Door: edwin - Gast
Datum: 06-09-2007 14:06:37 | | gewoon je code afschermen met je hand of iets anders kunnen ze nooit geld van je rekening halen.
ik druk meestal de eerste twee nummers fake in voor als het toch gezien wordt.
dus gewoon opletten maar dat is in de hele wereld hoor! |
|
| |
|
|
Door: Ilse - Gast
Datum: 06-09-2007 14:26:49 | | Bedankt voor de tips!! |
|
Door: pat - Gast
Datum: 06-09-2007 18:49:23 | | Praia shopping is ook niet veilig,en je hand voor de code helpt echt niet . je kan het niet zien als ze je klonen.
Het beste pinnen schijnt wel overdag te zijn en bij de banco do brasil (beetje verder aan de zelfde straat)is een automaat waar de meeste nederlanders geld kunnen pinnen.
Die groep die gepakt was kwam dacht ik uit Rio, maar voornamelijk een bende uit Fortaleza is ook in natal aktief.
|
|
Datum: 07-09-2007 08:38:48 | | in maart was ik in fortaleza en daar was het heel erg gesteld met pinnen.
zelf in de banco brasil moest je opletten omdat daar ook mensen opgepakt waren die daar werkte en zo camera s ophingen.
maar mijn inziens pat ,ze kunnen je strip klonen maar zonder code doen ze volgens mij niks. |
|
Datum: 07-09-2007 14:32:21 | | edwin, ik geloof niet zo in cameras en stiekem meekijken.
Ik ken een boel mensen in natal en fortaleza die gekloond zijn.
Ik zelf pin nooit met mijn nederlandse pas, maar een maand of 8 geleden was het noodzaak ging naar praia shopping haal geld van mijn rekening.(abn)Ik ben niet naief wat dit betreft en controleer alles.
Later zie ik met internet bankieren dat er met mijn pas 11 minuten later het maximale bedrag af wordt geschreven in F.en dit gaat ruim 2 weken elke dag zo door.totdat ik de rekening blokkeer.
Ik ben er van overtuigd dat ze of in de automaat zelf klonen of via het internet.
Ik geloof dat van de 10 hackers (crimmineel)wereldwijd er 8 uit brazilie komen.
Helaas lopen ze met dit soort zaakjes dan weer voorop.
Trouwens mijn code in B. is eerst 4 cijfers telkens te kiezen uit 3 andere cijfers dan 3 letters te kiezen uit 3, snapte er in het begin niets. |
|
Door: toerist - Gast
Datum: 08-09-2007 14:02:28 | | Kun je op het vliegveld niet veilig pinnen bij aankomst?
Wat is het maximaal bedrag dat je kunt pinnen?
Om het risico te vermijden dat je pas gekopieerd wordt.
Of is het verstandig om euro's mee te nemen en om te wisselen. |
|
Datum: 08-09-2007 18:08:01 | | ik weet niet of je kunt pinnen op het vliegveld zal ongetwijfeld.
wel kan je euro omwisselen tegen iets hogere koers maar het ligt eraan wanneer je aankomt of je het direct nodig hebt.
in ponte negra kan je genoeg omwisselen,ik dacht tot uur of 11 savonds.
misschien dat langslaper dit weet want die woont er volgens mij.
ik neem altijd voldoende euro mee en wissel het om,de pas om te pinnen heb ik in geval van noot,dit moet eigenlijk andersom zijn maar zoals eerder geschreven blijft het link. |
|
Datum: 09-09-2007 16:00:25 | | het is goed om euros mee te nemen en wisselen kun je overal.
Je hoeft niet te pinnen bij banco do brasil kun je ook geld aan de bali halen 100% safe, alleen vaak ben je een halve dag kwijt met wachten.
Anderzijds laat dit niet je vakantie verpesten, wees voorzichtig pin alleen overdag (liever niet op het strand) en in het ergste geval wordt je gekloond en duurd het een tijdje voor je je geld terug krijgt van de bank. |
|
Door: Pedro - Gast
Datum: 26-09-2007 21:31:16 | | Wij hebben ook gepint bij Praia shopping en hier ging het ook mis, geen geld en wel was het bedrag van de rekening geschreven.
Wij hadden de beste ervaringen bij Banco do Brasil.
En wat al eerder vermeld werd, is het nog het beste dat je gewoon geld haal bij de balie en dan het wachten er maar voor over hebben. |
|
Door: kees - Gast
Datum: 06-12-2007 00:53:11 | | is het niet beter om gewoon in de stad te pinnen of zijn daar dezelfde problemen. iemand ervaring?
ga trouwens 17 december weer naar dit heerlijke gebied voor 3 weken (kan niet wachten) |
|
Datum: 06-12-2007 17:09:31 | | gewoon het bovenstaande lezen en daar gebruik van maken dat is het beste.
geen ervaring in de stad,is die er dan haha, ben nog niet zover geweest.
maar met welke maatschappij vlieg je en zijn er tussenlandingen.
had begrepen dat er niet veel die kant opging.
ik wil ook rond die tijd ff gaan. |
|
Door: kees - Gast
Datum: 07-12-2007 15:34:26 | | Ik bedoel dus in het centrum van natal (dus niet Ponte Negra)nee idd. niet veel keus Arke Fly en Tap. Arke Fly non stop |
|